Ajulugu“ ei ole mitte raamat ajaloost, vaid aju arengust erinevates vanustes. See on kokkuvõte minu kui mälutreeneri viimase 17 aasta jooksul loetust, õpitust, kuuldust, räägitust, kogetust, katsetatust.

Ma ei ole teadlane, vaid praktik. Ma olen teinud lugematu arvu edukaid praktilisi tõestusi iseenda peal, et mälu on meil kõigil olemas ja see on ülivõimas, kui seda õigesti kasutada.

Ka minul lähevad täna asjad meelest, aga ma tean, miks see nii on. Enamik inimesi kalduvad süüdistama oma mälu, kui miskit meelde ei jää või õigel hetkel meelde ei tule. Asjata. Aju annab kogu aeg endast parima, et meil hästi läheks. Ja tihti just sellepärast me ei mäletagi seda, mida võib-olla tahaks, sest ajul on meiega omad plaanid ...


Raamatu sissejuhatus:

Selle raamatu üks eesmärkidest on, et võtaksid aja maha ja oleksid korraks iseendaga. Kõige tähtsam aju töö ja arengu seisukohalt on, et sa meenutaksid, oleksid hetkeks iseendaga. Kõige suurem väärtus on, et hoiad aju töös ja vormis ning aju püsib kauem vitaalsena. 

Ma kindlasti ei kuuluta siin raamatus tõde. Tõekriteerium maailmas puudub. Kui, siis on see praktika. Ja seda on mul varsti juba 20 aastat. Seda ei saa keegi minult ära võtta. Ja seda ma sinuga siin jagangi. 

Raamatus toodud näited, juhtumid või üldistused räägivad keskmistest. Keegi meist ei ole keskmine – sellega peab arvestama, et ühel inimesel toimuvad kirjeldatud sündmused või arenguetapid varem, teisel hiljem. Pigem on inimese elu ja arenemise jaotus tinglik. Aga kuidagi peab ju perioodid ära jagama. Ja mida rohkem ma uute teadmiste ja kogemustega kokku puutusin, seda selgemaks sai minu jaoks just sellise jaotuse loogika. Mulle see meeldib. Ja väga paljuski langeb see kokku minu eluetappidega. Kui sinul see täpselt nii ei ole, siis on see täitsa loomulik. Kõik me oleme erinevad ja erilised. Aga see ei tee veel nende etappide olemust olematuks.  

See ei ole teadusraamat. Ma ei taha koormata lugejat teadusartiklitele omaste viidetega raamatu lõpus. Inimene jaksab filtreerida korraga suhteliselt vähe infot, sellepärast olen allikatele viidanud põgusalt. Küll pean tunnistama, et selle raamatu kirjutamiseks tuli mul läbi lugeda väga ja väga palju raamatuid, teadusartikleid, uurimusi ja ekspertide arvamusi. Rääkimata sellest, mida ma ise kõike olen õppinud oma ettekannete, esinemiste ja koolituste käigus neilt inimestelt, kes on julgenud ja tahtnud omi mõtteid minuga jagada.

 

Olen püüdnud kõik peatükid sarnaselt vormistada.

  •  Alustuseks lühike kirjeldus eluperioodist.
  • Siis pakun veidi minu arusaamist mööda just selle vanusega seonduvaid teemasid, millest mõelda ja kasu saada.
  • Seejärel veidi sisukamalt aju ja mälu kohta. Sinna olen juurde lisanud illustreerivaid näiteid minu enda õppetundidest, kogemustest ja arvamistest.
  • Lõpetuseks lühike kokkuvõte antud perioodi kohta.

Nii et igal ühel oleks võimalik lugeda just seda, mis teda antud hetkel huvitab ja puudutab. On see siis iseenda, oma laste või hoopis vanemate kohta. Aga võib ka alustada algusest ja lõpetada lõpus. Tehke nii nagu just ise õigeks peate!


1.peatüki algus ...

0–4. Väikelaps. Andmebaasi loomine.

Ta on nii abitu, nii väike ja nii kohmakas. Mis ta sellest maailmast üldse aru saab? Kas ja kuidas ta kõike mõistab? Kas hakkab kõndima? Kas hakkab rääkima? Kas temaga on kõik korras? „Õnneks“ ta ei mäleta midagi. Kui suuremaks saab, küll siis seletame talle, kuidas asjad tegelikult toimivad.

See periood lapse elus määrab suurelt osalt ära, kuidas ta hakkab hilisemas elus toimima, toimetama, mõistma, suhtuma, väärtustama. Samal ajal ei mäleta ta enamusest sellest, mis temaga juhtus, kes temaga olid, miks asju tehti nii või naa. See periood mõjutab väikese inimolendi alateadvust. Ehk siis seda, kuidas me tulevikus käitume ja suhtume, mõtlemata, miks just nii me seda teeme.


Lapse ema-isa suhtumine kujundab lapse tulevase maailma!

Sissejuhatuseks väikelapse aju kujunemisest ja kujundamisest sel perioodil kirjeldan veidi üldisemalt sellest,

  • milline on aju siis, kui me sünnime, 
  • kui palju energiat ta vajab, 
  • miks vajab aju puhkust, 
  • millistest osadest aju koosneb ja milleks neid kasutatakse ja 
  • kui oluline just selles vanuses on tahtejõu kasvatamine. 

Kuna see vanus on inimese tulevase elu sügavaimate alateadlikute käitumismustrite kujunemisel määravaks, siis püüan seda mõtet avardada järgmiste teemadega: 

  • kuidas areneb väikelapse aju ja mälu, 
  • millal tekivad esimesed päris mälestused, 
  • mismoodi emakeel selgeks saab, 
  • miks „miks?” on oluline, 
  • millal ja kuidas hakkab väikelaps tundma, 
  • mis on geenid ja geniaalsus ja 
  • kas käelisus on üldse oluline.

Kõige selle juurde püüan ka omi mälestusi tuua, mida on arusaadavalt üpris vähe. Aga siiski!


*** *** ***


Toote andmed:

Raamatu formaat: pehmekaaneline                    Lehekülgi: 288                Mõõdud: 230x155 mm
Kirjastus: Helios           Toimetaja: Sirli Peepson           Ilmumisaasta: 2019           Keel: Eesti